Margot Berkman | Portfolio Categories Commissions
152
archive,paged,tax-portfolio_category,term-commisions,term-152,paged-3,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

La Vue © Berkman en Janssens 2009 Fietstunnel Leersum

Afmeting: 112 m x 2,5 m

 

Dansende gouden Aapjes in het Leersumse Veld

 

Het kunstwerk van Berkman en Janssens in de fietstunnel bestaat uit 500 m2 gedecoreerde tegels en een hekwerk met een totale lengte van 112 meter. De titel is ontleend aan het tapijt ‘La Vue’ uit de tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’, over de betekenis van de zintuigen in het verlangen.

 

 

 

Elisabeth van Thüringenfonds tentoonstelling 2018

Afmeting: 3 m x 3 m x 3 m

 

Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten

 

Zo een contemplatieve wereld wilde ik in de 20 meter hoge Janskerk creëren. Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten.

Daar waar je ogen de warmte van het wol voelen op je huid – waar de warmte van de vorm je meeneemt.

Daar waar de bastachtige- lange lijnen van de vertakkingen spelen in het licht.

Daar waar je het licht naar je hand mag zetten, je het beeld wat je ziet mag versterken door kleur,

Je mag het toe-eigenen in kleur – jouw lievelingskleur

Algen en wieren geven de wereld zuurstof , veel meer dan de regenwouden. 

Kent u iemand waar ik zuurstof mag toevoegen?

 

tentoonstelling ‘Kunst uit de Zorg’ over healing-art in de Nederlandse ziekenhuizen

 

 

 

 

 

Aphrodites Garden Station NS Zandvoort 2011

Afmeting; 120 m2

 

Op het perron kijk je in de tuin van Aphrodite 

 

 

De kiosk op station Zandvoort is voor mij een zeeaquarium, waarin je kunt kijken, waar de onderzee-wereld vol mythologische dieren zichtbaar wordt. Ik ben geïnspireerd door de collectie 16e en 17e eeuwse boeken uit de bibliotheek van het Teylers Museum in Haarlem, waarin vreemdsoortige zeewezens beschreven en getekend zijn, onder andere over de Metamorphosen van Ovidius. Samen met mijn vondsten van wieren op het strand werk ik dit uit tot grote tekeningen.‘ Venus met een spiegel zwemt naar de Zee-Eenhoorn, Neptunus gaat de strijd aan met de Zee-olifant en het lijkt of het Zeehert heel gelukkig is in de nabijheid van Vrouwe Fortuna.

 

NS heeft Berkman de opdracht gegeven de aankomst en het vertrek op het Zandvoortse station te veraangenamen door middel van een kunstwerk. Zij zijn bekend met  haar werk; Al meer dan 15 jaar realiseert zij met succes grote opdrachten in de openbare ruimte voor NS, Prorail en RWS, altijd op plaatsen waar gasten/ passanten welkom geheten worden of onderweg zijn naar elders.  Haar heldere beeldtaal en haar elegante verhalende kunstwerken geven de openbare ruimte een verzorgde en veilige uitstraling. De reacties op het kunstwerk zijn zeer positief; veel mensen fotograferen elkaar of hun kinderen als aandenken aan hun reis naar Zandvoort aan Zee.

 

Voor de door het zeezout en de wind aangetaste RVS en trespa wanden van de kiosk heeft Berkman gekozen voor een eenvoudige maar duurzame oplossing: gelamineerde grootformaat stickers die UV-lichtbestendig zijn en gegarandeerd kleurecht. Het onderhoud is gemakkelijk; er is geen anti-grafittylaag nodig omdat stickers en viltstift of verf gemakkelijk te verwijderen zijn. 

Film The Ocean Breathes Sealight 2018

Bekijk hier de film die voor bezoekers te zien is.

 

Film over het interactieve lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

The Ocean Breathes Sealight 2018

Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.

 

Interactief lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

In de vide van het Oncologie Centrum in Hoofddorp is een vrij-hangende sculptuur met de titel The Ocean Breathes – Sealight geplaatst. 

 

De officiële onthulling is verricht door Peter van Barneveld, vm. bestuursvoorzitter van het Spaarne Gasthuis.

 

The Ocean Breathes – Sealight van Margot Berkman is een interactief lichtkunstwerk. Bezoekers kunnen de kleuren van het werk veranderen, als een lichtgevend zwevend zeewier. Het heeft daardoor een meditatieve kwaliteit.

 

De tak-achtige vorm hangt golvend door de open ruimte van de vide en is vanaf elke verdieping te bewonderen, zowel van de begane grond als van de eerste en tweede verdieping. 

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

 

 

 

 

Sealight III 2018

Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.

 

Providing Oxygen….

 

Veel meer dan de regenwouden zorgen zeewier en algen voor de zuurstof in de wereld. Met Sealight 1 vestigt Margot Berkman de aandacht op grote zeewier-wouden.

De Dwaallichten van Orden Apeldoorn 2016

Afmeting 7 beelden: 3,30 m hoog

Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn

Locatie: verspreid in de wijk Orden

 

Nietzsche would no doubt argue that an encounter with the ignis fatuus is inescapable in the course of attempts at human self-realization.

 

Inspiratiebron voor de beelden is de Veluwse sage ‘Het Ruitergat’ waarin een franse ruiter in de bossen rond Apeldoorn wordt misleid door een dwalend licht. In de beeldende kunst wordt dit ‘ Ignis Fatuus’ (lat.) als beeld voor transformatie gebruikt, zoals bij Anselm Kiefer, Louise Bourgeois, Vincent van Gogh, Willem Elsschot en Goethe. De beelden van Margot Berkman zijn gestolde herinneringen aan het goede licht. Ze wijzen je de weg.

 

Filosoof en curator Katja Rodenburg stelde de tentoonstelling ‘Dwaal verder, dwaal licht’ samen over ‘De Dwaallichten van Orden en Orpheus’.

 

 

 

Catch of the Day Burgh Haamstede 2016

Afmeting: 3 m x 3 m

 

 

Algenlicht in de diepte

 

Mensen die aan zee wonen, leven vaak dichter bij de natuur. Het weer toont zich in al haar hoedanigheden en de zee kan onstuimig kolkend tot spiegelglad zijn. Op het strand spoelt van alles aan: wonderlijk gevormde stukken hout, delen van een schip, losgeslagen wieren zoals zeesla en blaaswier, blauwe kwallen met lange tentakels en kleine glasachtige kwalletjes, stukjes visnet en kokkeltjes met zeepokken.

 

De opdrachtgevers gaven alle vrijheid een ruimtelijk werk voor hun duinvilla te maken. Zeven ovaalvormige bronzen objecten van verschillend formaat, zijn bevestigd op de wand bij de entree. Overdag verwijst de kleur naar het azuur van de zee, maar ’s avonds begint er een lichtspel, zoals van fluorescente algen – Noctiluca (zeevonk)- het onderwaterlandschap oplichten. Vanachter de bronzen objecten wordt het licht geprojecteerd en de schaduwen krijgen vrij spel.

 

Tentoonstelling AMC Amsterdam 2018

Een diepzeebeleving van algen met wol en zilver, tekeningen en vormen van brons.

 

In de tentoonstelling ‘ The Ocean Breathes’ in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam toont ze ook grote objecten die bestaan uit duizenden stukjes wol gesponnen met algen. Berkman vindt haar inspiratie  in het water, zowel onder als boven het oppervlak. De oceaan geeft haar rust, ruimte en zuurstof. De zee ademt.  Zeewier zorgt voor 54 % van onze zuurstof. Het zijn als het ware de longen van de zee. Vanaf 11 maart 2011 tijdens de kernramp in Fukushima zijn er geen wieren meer in de zee rond deze onheilsplek.

 

De oceaan geeft tijd in een andere wereld. Met haar werken geeft Margot Berkman die tijd door aan de beschouwer. 

 

In de vitrines van het AMC vind je haar vondsten en de verwerkingen daarvan.

Berkman maakt deze wereld op een poëtische manier zichtbaar en gebruikt verschillende traditionele en industriële materialen: van wol tot staal, beton of epoxy.

Tentoonstelling Zeelong Vishal 2016

ZEELONG        OMNIS VITAE EX MARE      ‘Wat geeft U lucht en wat beneemt U de adem?’

 

De tentoonstelling in de Vishal te Haarlem is samengesteld door Margot Berkman. De opening is verricht door Kees van Twist, voormalig directeur van het Groninger Museum.

 

Maar liefst 54 % van de zuurstof in de lucht wordt geproduceerd door zeewier en algen. Daarmee zijn zij essentieel voor ons bestaan. Die wetenschap levert beeldend kunstenaar Margot Berkman inspiratie voor haar intrigerende kunstwerken. Zeewier vormt de bron voor de ‘Zeelong’-mobiles die zij maakte voor deze tentoonstelling; soft-sculptures die vrij ademen in de ruimte.

 

De fascinatie voor de zee en lucht vormen ook in de oorsprong van de kunstwerken die de ‘zeelongen’ omringen. In het werk ‘Icarus’ van Stefano Baroni lossen ijle lichamen, gebaseerd op mythologische voorstellingen uit onder andere Pompeï, op in de zee. Marina Višić laat met ‘Magla’ duizenden gekleurde draden een onwaarschijnlijk zacht landschap ontstaan waarin ruimte en lucht de hoofdrol spelen. In het midden van de Vishal kun je op het strand je oor te luisteren leggen bij ‘Zomersprookjes’ van Bruno Doedens/SLeM: vijf glazen schelpen betoveren met hun verhalen over de zee..

 

Met dank aan: Kees van Twist, John Petri, het Spaarne Gasthuis, Anja Frenkel, Fine Arts Magazine Tableau, Agnes van Dijk, Hortimare, Ronald Brakel en Sylvia Dornseiffer. Voor het Fine Arts Magazine Tableau is een gesigneerde en genummerde editie van ‘Zeelong’ gemaakt. In de Vishal en op de PAN Amsterdam zijn deze objecten verkocht.