Margot Berkman | Portfolio Categories Exhibitions
204
archive,paged,tax-portfolio_category,term-exhibitions,term-204,paged-2,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

The Ocean Breathes -the Mermaids Foam 2018

Afmeting: 2,5 m  x 1,5 m (ensemble 10 m x 10 m)

 

Voel het schuim van de meermin

 

‘The Mermaids Foam’ bestaat uit een variërend aantal objecten.

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

 

 

 

 

Tentoonstelling AMC Amsterdam 2018

Een diepzeebeleving van algen met wol en zilver, tekeningen en vormen van brons.

 

In de tentoonstelling ‘ The Ocean Breathes’ in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam toont ze ook grote objecten die bestaan uit duizenden stukjes wol gesponnen met algen. Berkman vindt haar inspiratie  in het water, zowel onder als boven het oppervlak. De oceaan geeft haar rust, ruimte en zuurstof. De zee ademt.  Zeewier zorgt voor 54 % van onze zuurstof. Het zijn als het ware de longen van de zee. Vanaf 11 maart 2011 tijdens de kernramp in Fukushima zijn er geen wieren meer in de zee rond deze onheilsplek.

 

De oceaan geeft tijd in een andere wereld. Met haar werken geeft Margot Berkman die tijd door aan de beschouwer. 

 

In de vitrines van het AMC vind je haar vondsten en de verwerkingen daarvan.

Berkman maakt deze wereld op een poëtische manier zichtbaar en gebruikt verschillende traditionele en industriële materialen: van wol tot staal, beton of epoxy.

Tentoonstelling Zeelong Vishal 2016

ZEELONG        OMNIS VITAE EX MARE      ‘Wat geeft U lucht en wat beneemt U de adem?’

 

De tentoonstelling in de Vishal te Haarlem is samengesteld door Margot Berkman. De opening is verricht door Kees van Twist, voormalig directeur van het Groninger Museum.

 

Maar liefst 54 % van de zuurstof in de lucht wordt geproduceerd door zeewier en algen. Daarmee zijn zij essentieel voor ons bestaan. Die wetenschap levert beeldend kunstenaar Margot Berkman inspiratie voor haar intrigerende kunstwerken. Zeewier vormt de bron voor de ‘Zeelong’-mobiles die zij maakte voor deze tentoonstelling; soft-sculptures die vrij ademen in de ruimte.

 

De fascinatie voor de zee en lucht vormen ook in de oorsprong van de kunstwerken die de ‘zeelongen’ omringen. In het werk ‘Icarus’ van Stefano Baroni lossen ijle lichamen, gebaseerd op mythologische voorstellingen uit onder andere Pompeï, op in de zee. Marina Višić laat met ‘Magla’ duizenden gekleurde draden een onwaarschijnlijk zacht landschap ontstaan waarin ruimte en lucht de hoofdrol spelen. In het midden van de Vishal kun je op het strand je oor te luisteren leggen bij ‘Zomersprookjes’ van Bruno Doedens/SLeM: vijf glazen schelpen betoveren met hun verhalen over de zee..

 

Met dank aan: Kees van Twist, John Petri, het Spaarne Gasthuis, Anja Frenkel, Fine Arts Magazine Tableau, Agnes van Dijk, Hortimare, Ronald Brakel en Sylvia Dornseiffer. Voor het Fine Arts Magazine Tableau is een gesigneerde en genummerde editie van ‘Zeelong’ gemaakt. In de Vishal en op de PAN Amsterdam zijn deze objecten verkocht.

Eurydice Dwaal verder, Dwaal licht 2016

 

Als Orpheus zong, luisterde iedereen

Het werk neergelegd, het verlangen opgewekt

De bomen buigen dieper om te luisteren

Het water en de zee bewegen mee op de klanken van zijn harp

 

 

De tentoonstelling ‘Dwaal verder, Dwaal licht’ verbindt de tekeningen en beelden van Eurydice met Orpheus, de hoeder van de kunsten. Volgens de verhalen zingt hij zo mooi en liefdevol dat de hele natuur, de dieren, de bomen, ja, zelfs het water en de zee meebewegen op de klanken van zijn harp. Maar wanneer hij probeert met deze magische kracht zijn geliefde terug mee te nemen uit de onderwereld gaat het mis. Hij zwerft zonder haar verder de wereld over.

 

Orpheus naam verwijst in het oud-Grieks naar duisternis, naar zich ‘alleen voelen’ en ‘in de steek gelaten’ zijn. Letterlijk: ‘niet in het licht zijn’. In het verhaal van de tentoonstelling komen de dwaallichten van Orden de halfgod te hulp. Zij belichten de unieke kracht van Orpheus die elke nieuwe generatie dichters en kunstenaars weer opnieuw tot het maken van kunst aanzet.

 

In samenwerking met de filosoof Katja Rodenburg

 

Film:

Dwaallichten van Orden

Sea-glove blue Picking flowers on the Beach 2014

Afmeting: 3,5 m x 1,4 m

 

‘Picking Flowers on the Beach’

 

De serie softsculptures is ontstaan uit de behoefte mijn zeewiervondsten in tekeningen en collages te verwerken.  De materialen en kleuren verwijzen naar de schoonheid van de (onder)waterwereld.

Salone de Mobile Milaan Yearbook Textiellab 2012

‘Washed ashore’ serie in Yearbook 2012 Textiellab Salone di Mobile Milaan.

 

Errol van de Werdt van het Textielmuseum te Tilburg reikt het eerste exemplaar van Yearbook TextielLab 2012 uit tijdens de Salone di Mobile in Milaan.  (Ontwerp: Raw Color)

 

‘Washed ashore’, de soft-sculpture zeewier-serie van Margot Berkman is onderdeel van deze presentatie. In het Yearbook worden de meest toon-aangevende textiel- kunst/ mode / architectuur/ projecten gepresenteerd, die het afgelopen jaar werden vervaardigd.

 

De kunstenaars: BOZAR architecture, Kiki van Eijk, Thonik, Bernotat & Co, Schiphol Real estate, Apto, Studio Samira Boon. Karin van Dam, Q8 HQ benelux, D&Z Architecten, Sara Vrught, Margot Berkman, Walter van den Beirendonk, Marga Weimans, LEW, Masterclass Jan Taminiau, Selina van Grondelle, Linda Valkeman, Ursula Wagner, Niels Heijmans, Emilie Pallard, BCXSY, Lenneke Langenhuijsen, Martijn van Strien, Colette Vermeulen, Satoki Kuwano, Lola Barré, Chrissie Houtkoper, Sabine Staartjes, Mohammed Barach, Ton van der Borcht, Dagmara Stephan, Conny Groenewegen , Aya Nonogaki, Pierre Antoine Vettorello, ea…

Seaweed I 2013

Afmeting: 1,5 m x 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

De serie zeewierkleden is gebaseerd op vondsten en tekeningen van mijn dagelijkse wandelingen langs het strand.

Seaweed weaving 2014

Afmeting: 0,5 m tot 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

‘Sea-weed weaving’  is een doorlopend onderzoek vanaf 2011 naar vorm, kleur, textuur en materiaal. Inspiratiebron is zeewier wat ik langs het strand vind. Ik experimenteer met draden vervaardigd van algen en glow in the dark, in samenwerking met het Textiellab Tilburg.

Sealight IV in Ensemble Vishal 2018

Titel: ‘The Ocean Breathes – Sealight IV’

 

Afmeting: 3 m x 3 m

 

‘Bien étonnés de se trouver Ensemble’

 

Het werk van 25 kunstenaars is samengebracht door Annette de Vries.