Margot Berkman | Portfolio Categories Public Area
151
archive,paged,tax-portfolio_category,term-public-area,term-151,paged-5,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Under the Magnolia Tree 2013

Afmeting: 20 m x 6 m

 

De magnolia-boom zorgt voor eeuwige lente

 

Inspiratiebron voor dit poëtische beeld zijn de verhalen uit het oude zorgcentrum Huize Transwijk, dat voorheen op de plek stond waar nu het nieuwe woongebouw is gerealiseerd. Het beeld geeft het idee van herkenning en herinnering, in het perspectief van de tijd. In de tuin van Huize Transwijk stond destijds een oude magnolia-boom. Magnolias staan symbool voor de eeuwige lente, daar waar de tijd verstrijkt zonder merkbare veranderingen. Twee jachthonden wachten er getrouw bij. Het symbool van de magnoliaboom vertegenwoordigt ook de voortgaande transitie van oud naar nieuw. Van jong naar oud.

 

In Utrecht en omgeving is Margot Berkman bekend van grote kunstopdrachten in de openbare ruimte, destijds gerealiseerd als kunstenaarsduo Berkman en Janssens. Fietsend herken je haar heldere handschrift onder meer in de tunnels van de Berekuil met duizenden beretegeltjes, in de gedecoreerde wanden van de tunnel bij het Rietveldhuis en de Archimedeslaan, in het bankje in Leidsche Rijn dat het afscheidscadeau vormde voor oud-burgemeester Annie Brouwer-Korf. In 2012 kreeg zij solo de opdracht voor het monument voor de troonswisseling, een koningsboom voor koning Willem Alexander, in het Máxima-park.

Het Lied van de Nachtegalen © Berkman en Janssens 2005

Afmeting: 625 m2

 

Hoor je de nachtegalen zingen?

 

Het peuterbadje in Park de Watertoren in de Utrechtse wijk Zuilen is weer klaar gemaakt voor de zomer. De pompen worden schoongemaakt en de verf geïnspecteerd. Het kunstwerk ´Het lied van de Nachtegalen’, een vloerschildering van kunstenaarsduo Berkman en Janssens, geschilderd met betonverf vraagt weinig onderhoud.

 

Burgemeester A. Wolfsen van Utrecht heeft het onder spetterende belangstelling van buurtbewoners geopend.

 

 

 

Hortus Conclusus © Berkman en Janssens 2006 fietstunnels

Natuurgebied omgetoverd tot sprookjesachtig kunstwerk ‘Hortus Conclusus’  2006

 

Het sprookjesachtige kunstwerk van kunstenaarsduo Berkman en Janssens bevindt zich in het landschap aan de oever van de Rotte onder de A12 ter hoogte van Bleiswijk. In opdracht van Prorail en GZH (Groenservice Zuid-Holland) en in samenwerking met Grontmij en Heijmans BV. Het kunstwerk ‘Hortus Conclusus‘ verfraait op een speelse manier twee fiets- en voetgangertunnels èn de openbare ruimte die zich daar tussenin bevindt. De tunnels verbinden de noord- en zuidkant van het recreatiegebied de Rottemeren.

 

Het kunstwerk ‘Hortus Conclusus’ bestaat uit drie onderdelen: Vier manshoge witte beeldengroepen met dieren, gemaakt van staal, een monumentaal hekwerk van twee keer 38 meter lang en 1,70 meter hoog en duizenden oranje/geel gezeefdrukte wandtegels met motieven van vogels en bloemen uit het natuurgebied “De Rottemeren”.

 

De vier witte beeldengroepen van dieren zijn in een zacht glooiend landschap geplaatst. De toegang tot dit betoverende wereldje wordt op een speelse, maar ook robuuste wijze verhinderd door de plaatsing van twee monumentale cortènstalen hekwerken, waarin dierfiguren te zien zijn; de vogels en de hen omringende bloemen uit het Rottemerengebied zijn uit 20 millimeter dik staalplaat gesneden. De hekwerken hebben ondanks hun enorme gewicht (13.600 kilo) een luchtige, bijna zachte, kantachtige uitstraling. Door de opengewerkte delen ziet de bezoeker de witte dieren zoals de eenhoorn, de leeuw, het hondje en het lam.

 

De bezoeker bereikt de ‘Hortus Conclusus’ door de fiets- en voetgangerstunnel te gebruiken, die recent langs de oever van de Rotte is aangelegd. De tunnels kondigen het sprookjesachtige middengebied al van verre aan. Duizenden vogeltjes, onder andere woudaapjes, nachtegalen en wielewalen, in de warme kleuren oranje en geel begeleiden de bezoeker.

 

De Dame en de Eenhoorn ( La Dame à la Licorne) is een zesdelige, laatmiddeleeuwse wandtapijtenserie die te vinden is in het Franse Musée National du Moyen Age, Cluny te Parijs. Deze serie is een niet aflatende inspiratiebron voor de kunstwerken van Berkman en Janssens. De Hortus Conclusus is Latijn voor ‘besloten tuin’.  Het is een zinnebeeld dat staat voor beslotenheid als essentiële levens- en belevingsruimte.

De Moor, de Dame en haar Hondje © Berkman en Janssens 2005

Afmeting: 40 m x 4 m

 

Gouden eeuw aan het IJ

Niemand hoeft meer te zoeken naar de entree van het Prorail- gebouw; van verre is het kunsthekwerk te zien en ‘De Moor de Dame en haar Hondje’ heten de bezoekers nu van harte welkom. Dankzij de vloerverlichting is het kunstwerk s’avonds ook heel goed te zien. Het kunsthekwerk verhoogd de waarde van de openbare ruimte en zorgt ervoor dat mensen zich veiliger voelen.

 

Inspiratiebron: Historisch onderzoek naar de betekenis van de locatie in de Gouden Eeuw bracht de kunstenaars op het spoor van de handel in ‘exotische’ kunstwerken. Met name de tafelstukken die via deze plek aan het IJ hun bestemming vonden in de rijke interieurs van de prachtige Amsterdamse grachtenhuizen, blijft de kunstenaars fascineren.

 

Het kunstenaarsduo Berkman en Janssens kreeg de opdracht om de entree van het ProRail gebouw aan de Amsterdamse de Ruyterkade herkenbaar te maken en te verfraaien. “We hebben onderzoek gedaan naar de geschiedenis van deze plaats, naar de functie van het IJ en de kunstschatten die hier via het water aan wal kwamen. Voorwerpen van zilver, goud en keramiek uit alle windstreken kwamen naar Amsterdam. Vormen van grote decoratieve schoonheid. Dat was uitgangspunt voor het ontwerp”, aldus Berkman. ‘De Moor, de Dame en haar Hondje’ wordt ’s nachts vanuit de vloer aangelicht. Naast een verhoging van het veiligheidsgevoel zorgt dit ook voor de sprookjesachtige uitstraling.

 

Kunstwerken van Margot Berkman bevinden zich vaak op plekken waar mensen doorheengaan, passeren en verder gaan. Daar scheppen de werken, zoals ze zelf beschrijft, ruimte, “alsof je door een kijkdoos kijkt en je eigen verhaal bedenkt, het idee van een andere wereld, een sprookjeswereld.”

 

Loveletter IKEA hotel Delft © Berkman en Janssens 2008

Drie kunstopdrachten van IKEA voor Conceptcenter.

 

Inspiratiebron voor deze openhaard zijn oude tegelkachels uit Zweden en delftsblauwe tulpenvazen uit het Rijksmuseum en het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ van Berkman en Janssens bij de afrit Delft A13.

 

Het schilderij De Liefdesbrief van Johannes Vermeer en de tapijten-serie La dame et la Licorne waren de inspiratiebron voor het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ onder de A13 bij de afrit Delft. Het perspectief in Vermeers’ schilderijen en de warme kleur rood, die staat voor liefde, zijn terug te vinden in de rood-witte pilaren onder het viaduct. De dieren zijn geïnspireerd op 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels en de zesdelige tapijten-serie La Dame et la Licorne (Musée de Cluny, Parijs), waarop een vrouw omringd door dieren is afgebeeld in een omsloten tuin.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder van de gemeente Delft, Anders Westney, storemanager van IKEA, en Folkert Post, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

 

Voor de tentoonstelling in Museum Lambert van Meerten, Museum Prinsenhof en de realisatie van het kunstwerk voor IKEA Delft zijn miniaturen vervaardigd in een kleine oplage.

Koningshek-Koningsboom 2011-2019

Geheime opdracht voor de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013

 

Ter ere hiervan werd in elk van de 408 Nederlandse gemeenten een Koningsboom geplant. Dit was een initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Margot Berkman kreeg in 2011 de geheime opdracht om voor de Koningsboom een sierhek te ontwerpen en realiseren.

 

Kroonprins Willem-Alexander plantte op 23 april 2013 in aanwezigheid van burgemeester J.J. van Aartsen de eerste Koningsboom in Wijkpark Transvaal in Den Haag. Hij werd bijgestaan door een aantal kinderen uit groep 6 van de Comeniusschool uit die wijk.

 

Voor meer informatie:

Het sierhek is nog tot en met 2019 te bestellen via het mailadres: info@margotberkman.nl of bel 06 53 39 6286

 

 

Fucus Vesiculosus bar 2011

Afmeting: 6,3 m x 1,5 m

 

Op 11 maart 2011 vond de kernramp in Fukushima plaats. Alle leven in de zee ging dood.

 

Langs het Noordzeestrand vind ik tijdens mijn wandelingen ‘Fucus Vesiculosus’ (blaaswier). Door de blazen houdt het wier zich rechtop als het onder water staat. Adembenemende vormen in allerlei afmetingen. De symbolische betekenis, de vorm en de transparantie is een bron van inspiratie voor geknipte en geschilderde studies.

 

In de 17e eeuwse wetenschappelijke collectie boeken van het Teylers Museum in Haarlem onderzoek ik de grafische schoonheid van wieren. Henry Matisse laat in Fondation Beyeler zijn zeevormen dansen in het schilderij ‘Océanie, la Mer’.

 

Het cortènstaal is geroest gekleurd van diepbruin tot helder oranje met daaruit lasergesneden een serie zwevende blaaswieren en luchtbelletjes. ‘s Avonds licht het wier en de luchtbellen op door de led-verlichting achter het staal. Op de wand achter de bar zijn uitgesneden stalen wieren te zien.

 

De Liefdesbrief Delft © Berkman en Janssens 2007

De stadsentree van Delft nabij A13 en IKEA heeft met dit kunstwerk van Berkman en Janssens een poëtische identiteit gekregen. 

 

In de openbare ruimte is een assemble van verschillende elementen te zien met een oppervlakte van 5000 m2. Het kunstwerk bestaat uit 10 glanzende witte stalen beelden (h=2,5m), zwart-wit geruite natuurstenen taluds en 24 gedecoreerde pilaren en led-verlichting. Kunstenaarsduo Berkman en Janssens ontwierp en realiseerde van 1996-2010 dertig kunstwerken voor de openbare ruimte.

 

Inspiratiebronnen: de schilderijen van Johannes Vermeer, ‘de Liefdesbrief’ uit het Rijksmuseum, historische delfsblauwe tegels en de Tapijtenserie ‘la Dame a la Licorne’ uit Museé de Cluny. De warme kleur rood, die de liefde symboliseert en de suggestieve dieptewerking uit Vermeers’ werk zijn terug te vinden in de geschilderde pilaren onder het viaduct. De witte beelden zijn een combinatie van dieren op de tapijtenserie ‘La Dame a la Licorne’ en 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder, Anders Westney ( directeur IKEA), en Folkert Post (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland)